10 verktyg för digital tillväxt


Erik E. Byström
och Johan Bergman från Cartina blev inbjudna av KTH Innovation för att hålla ett seminarium om Digital Growth, alltså att skapa tillväxt i bolaget genom digital marknadsföring, med fokus på startups. Utgångspunkten var Cartinas modell för digital tillväxt och hur vi applicerat modellen på startupbolaget Stilla. Vi pratade också kort om digitala verktyg man kan använda för att omsätta modellen i handling.

 

Publiken ställde många bra frågor och ett önskemål var att Cartina skulle rekommendera ännu fler verktyg som startups kan använda för att skapa tillväxt. Här kommer vår topp 10-lista! Det finns så klart många, många fler, men de här tycker vi är de viktigaste.

 

Xtensio: personas

Med Xtensio skapar du enkelt bland annat personas, det vill säga typanvändare för din produkt eller tjänst. Personas är ett viktigt verktyg för att hela tiden hålla fokus på vem det är du designar och optimerar för, när du till exempel måste ta beslut om vilka funktioner som ska utvecklas eller inte. Gör personas som beskriver enskilda typkunders vardag, drivkrafter, mål varför de har nytta av tjänsten. Ifrågasätt också personas med jämna mellanrum, kanske kommer ni fram till att de ni trodde skulle använda tjänsten kanske är några helt andra?

www.xtensio.com

 


Typeform: enkäter

Enkäter kan vara ett viktigt verktyg för att skapa insikter kring din (tänkta) produkt eller tjänst och för att få feedback från (tänkta) användare. Typeform gör det enkelt att skapa enkäter som är båda snygga och lättanvända. Bra utseende tillsammans med smart utformad enkät – inte för många frågor, till exempel – ökar sannolikheten för att ni får många svar.

www.typeform.com

 

Spyfu: kartlägg webbtrafik

Spyfu är ett verktyg som analyserar trafik till dina konkurrenters webbplats med organisk vs betald sök på Google. Verktyget kan hjälpa dig att göra bättre Search Engine Optimization (SEO) som är viktigt för att hamna högt i Google-sök och att få koll på vilka Google-sökord som dina konkurrenter köper.

www.spyfu.com

 

Paperlesspost: inbjudningar till event

Events är ett bra sätt att skapa både buzz och community, eftersom det är ett möte där människor får träffa dig och teamet som står bakom produkten/tjänsten. Försök få till sponsoravtal eller slå dig ihop med någon annan kring eventet för att dela kostnaderna! När ni sedan ska bjuda in så är Paperlesspost eller utmärkt verktyg för att skapa snygga inbjudningar som är enkla att följa upp.

www.paperlesspost.com

 

Zendesk: kundtjänst

Kunderna och användarna är bland det viktigaste i hela verksamheten, eftersom de kommer att betala för din produkt eller tjänst. Se till att ta hand om dem väl och lyssna på deras utmaningar och problem, speciellt om det gäller tjänsten som du levererar. Zendesk är ett verktyg för att hantera kundtjänst i flera olika kanaler (webben, mejl, sociala medier etc) och kräver inte att kundtjänsten sitter framför sin egen dator på kontoret.

www.zendesk.com

 

 Mailchimp: mejllistor

Även om närvaro i sociala medier är viktigt, så får du inte glömma bort en av de kanaler som fortfarande används mest: e-post. E-post är ett billigt och effektivt sätt att masskommunicera, Mailchimp är ett väl beprövat verktyg som är freemium att använda (det vill säga gratis för små volymer, kostar pengar för mer avancerade funktioner). Du designar, skapar listor och schemalägger utskick direkt i verktyget. Mycket smidigt.

www.mailchimp.com

 

Launchrock: landningssida inför produktlansering

Launchrock är ett helt gratis verktyg som låter dig skapa en landningssida; alltså en sida som du ”landar” på efter att ha tryckt på en länk, exempelvis. Om du inte har lanserat din produkt än men behöver en enkel sida där folk kan skriva upp sig på en lista för att få veta mer, så är Launchrock ett väldigt enkelt sätt att designa något snyggt – snabbt.

www.launchrock.com

 

Hootsuite: hantera all social media på ett ställe

Om din marknadsföringsstrategi inkluderar närvaro i sociala medier (och det gör den antagligen) så är Hootsuite ett bra verktyg för att få överblick på närvaron i alla sociala medier samtidigt. Istället för att logga in och posta Facebook, Twitter, Instagram och 35 andra sociala medier separat, så kan du göra det på ett och samma ställe.

www.hootsuite.com

 

Google Analytics: en självklarhet för trafikanalys

I det fantastiska utbudet av verktyg så får man inte glömma bort att Google Analytics är en av hörnstenarna för att skapa datadriven digital tillväxt, framförallt i ett litet bolag. Analytics går snabbt att komma igång med men är inte helt självförklarande när det ska konfigureras för att ta fram den data om din webbplats som är viktigast för dig. Lägg en del tid på att lära dig använda Google Analytics, hur du integrerar det med din webbplats och hur du konfigurerar det så att du får fram de mätetal du vill! Det är viktigt, inte minst om du har planerat att skapa trafik via Google-sök.

 

Men det finns många fler..

Det här är bara tio verktyg av en uppsjö som ett startup – eller större företag – kan ha användning för att skapa tillväxt. Vi tycker att oavsett vilket eller vilka verktyg du använder, så är det viktigaste att du jobbar kontinuerligt och konsekvent med din marknadsföring och lär dig av de insikter som presenteras. Våga experimentera och testa dig fram till vad som fungerar bra och mindre bra! Det är precis det som digital tillväxt, eller growth hacking, handlar om.

Erik E. Byström
Erik E. Byström

Latest posts by Erik E. Byström (see all)

1 Comment on “10 verktyg för digital tillväxt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *