5 fördelar med programmatisk annonsering (Programmatic Advertising)

Vad är Programmatisk annonsering?

Programmatisk betyder egentligen bara att man har automatiserat köp och säljprocessen för ett visst reklamutrymme.

IRM visade just att programmatiska investeringar ökade med 134% mellan 2014 och 2015. 2017 förväntas ökningen bli 86%. Vet du inte vad programmatiskt är så är det dags att sätta dig in i det!

Här har vi på Cartina tagit fram en bild som förklarar hur Programmatiska annonsköp funkar:

How Programmatic Advertising Works

 

Hur programmatisk annonsering fungerar:

  1. En annonsör skapar en profil baserat på demografisk, kontextuell eller beteendemässig data via sin Data Management Platform (DMP)
  2. Den profilen används för att skicka upp en begäran via en Demand Side Platform (DSP) till en Ad exchange
  3. Ad exchange matchar begäran med tillgängliga annonsplatser från Publisher Supply Side Platform (SSP) och profiler skapade av publicisters DMP och deras egen data
  4. När en match hittas så starter en realtidsauktion. Baserat på ett antal olika mekanismer för budgivningen så kommer parterna fram till vilken annons som ska visas och till vilket pris
  5. När priset är satt så skickas annonserna från annonsörens server till publicistens server så att annonsen visas för konsumenten

Här är en kort video som går igenom processen:

Nyttor med programmatisk annonsering

För dig som är annonsör ser vi följande fem fördelar som kan förbättra de flesta kampanjer:

  1. Möjlighet till att följa och arbeta med dina KPIer mer noggrant. Programmatisk teknologi arbetar i realtid med att konstant förbättra dina kampanj-KPIer och för att öka din ROI.
  2. Mer kostnadseffektiva kampanjer. Med programmatisk annonsering kan du som annonsör förändra och anpassa kostnad per annonsvisning när du vill.
  3. Få bättre kundförståelse. Lär dig mer om din kunder. Med programmatisk annonsering får du tillgång till mer relevant data om dina enskilda besökare/kunders beteenden och interaktion med ditt varumärke.
  4. Lättare och mer effektiva media köp. Du behöver inte längre några mellanhänder som tex en mediebyrå. Programmatiska köp kan du effektivt göra själv.
  5. Du kan lättare och mer effektivt nå flera målgrupper på olika webbplatser och hela tiden ha 100% kontroll

 

Lista på topp 15 DSP

  • The Trade Desk
  • DataXu
  • Turn
  • MediaMath
  • AppNexus
  • Invite Media
  • X+1
  • StackAdapt
  • XA.net
  • Efficient Frontier
  • Invite Media
  • MicroAd
  • Clickagy
  • bRealtime
  • AlephD

Källor: Ranker & Builtwith

 

Här är de största DSP på svenska marknaden:

 

För att få koll på alla förkortningar och olika teknologier så har IAB Sverige skapat en bra handbok

 

Vill du veta mer om Programmatisk Annonsering så tveka inte att höra av dig. Ta kontakt genom att klicka på knappen nedan så kan vi inleda en förutsättningslös diskussion.

Skicka epost

 

Visst borde fler läsa detta? dela och få folkets kärlek!

Johan Klaesson

Johan Klaesson

Helping Broadcasters, Retailers, Publishers, Advertisers and Telecom operators to grow using people, technology and data.
Johan Klaesson

Latest posts by Johan Klaesson (see all)

2 Comments on “5 fördelar med programmatisk annonsering (Programmatic Advertising)

    1. Hi Rafael,
      You are correct but the answer could be different depending on your “programmatic readiness”.
      Yes. If you are an agency and if you have all data ready to be used. No if you are an advertiser and don’t have your data ready – then you first need to gather data, set KPI’s run the DMP and then set up the Campaign.
      We will clarify.. Thanks for the comment!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *