Svenskarna och sociala medier 2017 – infografik

I veckan (19 oktober) släpptes rapporten Svenskarna och Internet 2017 av Internetstiftelsen i Sverige (IIS) som kartlägger svenska folkets användning av Internet och sociala medier.

 

Vi har tagit fram en infografik (infographic) som illustrerar hur svenskarna använder sociala medier 2017. En övergripande bild av de olika sociala mediekanalerna som undersöks i rapporten visar hur Facebook fortsatt är den kanal som används mest av hela svenska folket (om man inte räknar med YouTube), medan vi på andra nivåer – exempelvis vad gäller ålder och kön – kan identifiera mer intressanta skillnader i användandet av olika kanaler.

Kvinnor är exempelvis större användare av både Pinterest, Instagram och Facebook – medan männen dominerar i kanaler så som Twitter, LinkedIn och Reddit. Detta är i stort sett likadant som i förra årets studie (se inlägget från förra året om svenskarna och sociala medier 2016)

Mer nyheter och intressanta spaningar hittar ni längre ner i blogginlägget (under infografiken)

 

 

Typanvändare av olika sociala medier

Om man skall personifiera typanvändaren (störst %-andel som använder någon gång) av respektive social mediekanal skulle det se ut som följer.

  • Den typiska Facebookaren är en kvinna i åldern 16-35 år
  • Den typiska Instagrammaren är en kvinna i åldern 12-15 år
  • Den typiska Snapchattaren är en kvinna i åldern 12-15 år
  • Den typiska Skypeanvändaren är en man i åldern 12-35 år
  • Den typiska LinkedIn-individen är en man i åldern 26-45 år
  • Den typiska WhatsApp-användaren är en man i åldern 26-35
  • Den typiska Twittraren är en man eller kvinna i åldern 16-25 år
  • Den typiska Pinterestanvändaren är en kvinna i åldern 16-25
  • Den typiska Reddit-personen är en man i åldern 16-25 år

 

Klicka på bilden nedan för att öppna upp den kompletta infografiken om svenskarna och sociala medier 2017!

Svenskarna och sociala medier 2017

 

Vi har även delat upp bilden i mindre delar:

Svenskarna och sociala medier 2017 - hur ofta används

 

Svenskarna och sociala medier 2017 - per åldersgrupp

 

 

 

Infografik Sociala Medier i Sverige 2017

Infografiken visar inte alla aspekter från rapporten om Svenskarna och internet. Rapporten tar även upp andra intressanta områden så som utvecklingen av Internetanvändningen i stort samt en kartläggning för användandet av Internet i mobilen. Olika användningsområden så som att läsa och skriva email, använda olika betalningslösningar, läsa bloggar, titta på youtube och mycket mer finns beskrivna i rapporten. Förutom kön och åldersgrupp finns även andra parametrar så som demografi, sysselsättning och ursprung.

 

Intressanta spaningar om Svenskarna och sociala medier 2017

Några nyheter jämfört med förra året är att frågor har ställts om Youtube, Musical.ly, Pinterest, Skype och WhatsApp på samma sätt som för övriga sociala medier. Det finns även mer uppbrutet kring vad man faktiskt gör på t.ex. Facebook och där står ju verkligen Messenger ut!

60% av alla använder Messenger. Här nedan har ni uppdelningen per åldersgrupp (tyvärr var inte frågorna mer detaljerade i hur ofta man använder Messenger)

  • 12-15 – 38%
  • 16-25 – 88%
  • 26-35 – 83%
  • 36-45 – 71%
  • 46-55 – 62%
  • 56-65 – 46%
  • 75+ – 32%

Direktmeddelanden såsom på Messenger har ökat ordentligt jämfört med föregående år:

Direktmeddelanden ökar

Både Instagram och Snapchat fortsätter växa och inte bara bland unga utan nu börjar även äldre.

Snapchat växer

 

Musical.ly är verkligen stort bland unga tjejer där 77%! av alla tjejer mellan 11-13 har använt appen. Detta kan jämföras med det populära spelet Minecraft som når 43% av alla pojkar i samma ålder och 44% av alla tjejer.

Musical.ly är stort bland unga tjejer

 

Twitter har brutit sin nedåtgående trend när det gäller sällananvändare som nu ökat rätt mycket. Troligen är detta en s.k. Trump-effekt när fler är nyfikna på vad för galenskaper Trump har twittrat om.

Trumps effekt på twitter

Youtube har äntligen lyfts fram ordentligt i studien och nedan ser ni lite bilder som verkligen gör att man förstår dominansen

Youtube användning mellan åldersgrupper

youtube vs play

youtube - hur ofta tittar svenskarna

 

Bilderna ovan är skärmdumpar från presentationen som sändes som Facebook live. Hela presentationen finns här för den som är nyfiken på mer:

Pontus Staunstrup summerar rapporten med ytterligare några spaningar

 

Är ni intresserade av en djupare analys av rapporten Svenskarna och Internet får ni gärna kontakta oss så berättar vi mer!

Skicka epost

 

Visst borde fler läsa detta? dela och få folkets kärlek!

Embed This Image On Your Site (copy code below):