Faktorer som ökar konvertering vid köptillfället

Att förbättra konverteringen på din hemsida eller i appen kan ske på många olika ställen och med olika syften. I detta blogginlägg fokuserar vi på vad du kan optimera i steget som konverterar till ett faktiskt köp.

Detta är ett område av många du kan jobba med för att öka din tillväxt digitalt. Läs gärna om modellen för digitalt driven tillväxt för att få en helhetsbild över vad du kan göra med digitalt driven tillväxt. Nedan artikel handlar om steget “Konvertera” i Tillväxtmodellen.

Inlägget handlar om faktorer som vanligtvis ökar konverteringen vid köpögonblicket men självfallet är det beroende på vilket erbjudande du har och till vilken målgrupp. Dock kan det fungera som en bra checklista på saker att testa för er.

De som jobbar med CRO (Conversion Rate Optimization) brukar tjata om vikten av att iterativt experimentera för att se vilka ändringar som faktiskt ger effekt på konverteringsgraden.

Man brukar prata om A/B tester eller split tester (gör två olika sidor och dela upp trafiken till dom) så att man efter ett tag kan vara säker på vilken variant som faktiskt funkade bäst och först därefter införa förändringen för alla användare och gå vidare till nästa experiment.

Dock kan många svenska bolag ha för lite trafik för att kunna arbeta effektivt med A/B tester då det kan ta väldigt lång tid att nå statistisk signifikans (då man är tillräckligt säker på att testet faktisk speglar verkligheten så man inte väljer fel alternativ).

Men även om man inte kan jobba by-the-book med A/B tester så kan man ändå jobba med att optimera sin konvertering genom att införa kända faktorer som brukar öka konverteringen.

Det finns väldigt mycket skrivet inom populärpsykologi om hur vi människor funkar. Dessutom finns det rätt mycket genomförda tester och statistik som visar på vad som kan ge bättre konvertering.

Baymard samlade in all statistik på shopping cart abandonment rate och fick ett snitt på 69,23% så det finns uppenbarligen en del att göra för de flesta. Här är de vanligaste orsakerna att man inte fullföljde sitt köp

Nedan har jag listat ett antal faktorer för 2 olika typer av affärer; E-handel och SaaS (Software as a Service)


Öka konvertering vid köptillfället för E-Commerce – här är 20 faktorer värda att tänka på (utan inbördes ordning)

Självfallet så kommer nedan punkter att ha olika relevans beroende på om du säljer mat eller bilar på nätet 😉

  1. Erbjud något väldigt enkelt och billigt att köpa först (s.k. Tripwire)
    1. Kan även vara en lockvara på kampanjpris.
    2. Psykologin bakom är iaf att det är enklare att få besökaren att ta ett litet steg och när man väl tagit ett steg så är det betydligt enklare att få dom att ta större kliv
  2. Erbjud pengarna-tillbaka-garanti
  3. Enkel returprocess och helst gratis retur
  4. Se till att det är lätt att återskapa det man fyllt i om sidan skulle krascha, stängas ner av misstag, e.d.)
  5. Minimera antal val (för många val paralyserar oss och minskar chansen till konvertering)
  6. Erbjud flera betalalternativ (någon kanske är emot att betala med kort på nätet, men är ok att betala med Klarna eller Paypal)
  7. Erbjud flera leveransalternativ (hämta upp i butik, postombud, leverans till dörren, olika tider, mm)
  8. Låg eller gratis frakt (den vanligaste orsaken att folk avbryter ett köp är att man upptäckte extra kostnader man inte räknat med)
  9. Kort leveranstid
  10. Visa att det endast är enstaka kvar (eller i kombination med hur många som tittar på sidan just nu)
  11. Tidsbegränsade erbjudanden
  12. Tidsbegränsat erbjudande med nedräkning
  13. Erbjud live chat
  14. Anpassa UX efter kunden
  15. Ha testimonials & ratings
  16. CRO optimerad checkout sida (t.ex. tagit bort onödig distraktion)
  17. Rätt prisnivå
  18. Bra zoomfunktion och/eller video
  19. Köpknapp i kontrasterande färg som följer med i köpprocessen
  20. Tydlig produktinformation som svarar på kundernas viktigaste frågor

Tyckte du detta var intressant men vill veta mer så kan jag rekommendera följande uttömmande checklista för dig som har en e-handel


17 faktorer som ökar konvertering vid köptillfället för SaaS (utan inbördes ordning):

  1. Ha en explainervideo
  2. Lista nyttorna
  3. Visa USParna mot konkurrenter
  4. Erbjud något väldigt enkelt och billigt att köpa först (s.k. Tripwire)
  5. Ha en freemium eller free-trial-period
  6. Erbjud pengarna tillbaka-garanti
  7. Rätt prisnivå
  8. CRO optimerad checkout sida
  9. Se till att det är lätt att återskapa det man fyllt i om sidan skulle krascha, stängas ner av misstag, e.d.)
  10. Minimera antal val
  11. Erbjud flera betalalternativ
  12. Erbjud flera leveransalternativ
  13. Tidsbegränsade erbjudanden
  14. Tidsbegränsat erbjudande med nedräkning
  15. Erbjud live chat
  16. Anpassa UX efter kunden
  17. Ha testimonials

Tyckte du detta var intressant men vill veta mer så kan jag rekommendera följande uttömmande checklista för dig som har en SaaS


Mätetal och KPI’er som kan vara relevanta i konverteringssteget

Vilka KPI’er som är relevanta för er avgörs av vad ni säljer och hur ni säljer, men hoppas det ger er lite inspiration att utgå från:

  • Conversion rate (Lead to sale eller besökare på säljsidan/produktsidan som leder till försäljning):
  • CAC = Customer Acquisition Cost
    • or CPA = Cost per Acquisition
  • RPV = Revenue per Visitor
    • Det här mätetalet kan man ju justera både vad man räknar som revenue och i vilket steg man räknar besökare (bara besök på hemsidan eller ska det vara besök på nån specifik sida närmare konvertering?)
  • Monthly number of sales
  • Average order value (snittordervärde)
  • Average conversion time (viral cycle time är ett alternativ)
  • CTR = Click Through Rate
    • Mer mikrokonverteringar som t.ex. att lägga en produkt i varukorgen eller besök på checkout sidan
  • Shopping cart abandonment rate

Verktyg som hjälper er att öka konverteringen

Slutsats

Vi på Cartina kan hjälpa till med en initial Growth Assessment för att identifiera vilka delar ni främst ska satsa på för att växa. Skulle det visa sig att öka konverteringen är ett prioriterat område så kan vi även hjälpa er att komma igång med det, men vi är ingen byrå för CRO.

Intresserad? Ta kontakt genom att klicka på knappen nedan så kan vi inleda en förutsättningslös diskussion.

Skicka epost

 

Visst borde fler läsa detta? glöm inte att dela!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *