Guide: Hur man kan marknadsföra skapat innehåll – den viktigaste delen av Content Marketing

I föregående blogginlägg förklarades vad Content Marketing (innehållsmarknadsföring) är och hur man jobbar med Content Marketing genom att beskriva hur olika kända/okända begrepp hänger ihop tillsammans. Detta visas i infografiken nedan som visualiserar Content Marketing-processen. I själva blogginlägget: Guide: Hur jobba med Content Marketing – här är allt du behöver veta finns mer detaljerad information om alla delarna som vi rekommenderar att du läser innan detta inlägg.

I detta blogginlägg har vi brutit ut den sista delen av guiden (7 PROMOTE eller Hur man kan marknadsföra skapat innehåll) eftersom den är så stor och kan appliceras på mer än bara content marketing.

Även om föregående guide om content marketing och detta blogginlägg är rätt uttömmande kring Content Marketing så kan det vara bra att läsa ett tidigare inlägg som beskriver hur ett företag kan jobba för att optimera sin tillväxt av kunder/användare; Cartinas modell för Digitalt driven tillväxt/Growth. Där passar Content marketing in främst på steget “Attrahera”. Dock kan ju Content Marketing användas genom hela tratten även om det inte är lika vanligt som under Attrahera.

Content-Marketing-process

 

7. Marknadsför publicerat innehåll

Du kan skapa världens bästa blogginlägg, men om du inte aktivt jobbar med att marknadsföra det efter publicering så kommer knappt någon att hitta det och läsa.

Content Marketing result without promotion

Tycker att Sujan Patel beskrev det bra:

Content without the marketing is not content marketing – it’s just content. And unless you already have a very large, dedicated, and active audience, creating content without marketing is very, very unlikely to get you the results you want.

Visst, om det inte finns något innehåll på nätet som konkurrerar med det du skrivit så hittar google så småningom ditt innehåll och du får besökare som sökt på de sökfraser du lyckas ranka för. Men numera finns det ett överflöd av bra innehåll för det som många söker efter.

För att då lyckas få direkt trafik till ditt innehåll, men även för att boosta SEO med länkar och social proof, så behöver du marknadsföra ditt innehåll.

 

Hur mycket ska du spendera på att marknadsföra ditt innehåll?

Det finns en mängd olika förslag på hur stor andel tid/budget som ska spenderas på att skapa innehåll vs marknadsföra det. Det mest extrema är kanske 80/20 regeln som Derek Halpern förespråkar, där 80% ska spenderas på marknadsföring. Men mer vanligt är väl att rekommendera något mellan 30% – 70% som skall spenderas på marknadsföring av ditt innehåll. Hur stor den andelen bör vara kommer att variera beroende på främst:

  • Vad du skriver om
  • Konkurrensen på det ämnet
  • Hur pass bra varumärke du redan byggt upp
  • Din historik av tidigare bra innehåll
  • Hur många följare du har

 

Sätt att marknadsföra ditt innehåll

För att kunna följa upp och se vilka kanaler som funkar bäst så är det viktigt att anpassa länkarna till ditt innehåll med hjälp av UTM taggar.

Använd UTM kodade URL’s

Ett tips är att ha ett kalkylark som hjälper till att skapa UTM kodade URL’s och som gör att du sparar alla länkar du skapat och använt i marknadsföringen.

Nedan kan du ladda ner en mall för att snabbt ta fram UTM kodade URL’s samt spara alla länkar du tagit fram

UTM verktyg i excel

Skriv in ditt namn och epost
för att kunna ladda ner mallen

Excelmallen skapar UTM-kodade URLs baserat på "Source", "Medium" & "Campaign name"

Läs gärna mer om vad UTM koder är, varför man ska använda det och hur man använder det i nedan inlägg:

The complete guide to UTM codes: How to track every link and all the traffic from social media

Vi kommer nu gå igenom en del grundläggande sätt att marknadsföra ditt innehåll, men vill du ha lite fler tips rekommenderar jag följande:

 

Emaila dina följare

En av de viktigaste sakerna du bör göra, om du vill maximera effekten av den content marketing du gör, är att försöka få läsare att lämna sin epostadress till dig.

Alla experter inom digital marknadsföring trycker på vikten av att bygga upp din epostlista och här är de 3 främsta anledningarna:

  1. Epost är fortfarande den främsta kommunikationskanalen*
  2. Du äger listan
  3. Epost konverterar bättre*

*Facebook Messenger har visat sig vara än mer effektivt, läs mer i kapitlet “Annonsering på Facebook (& Messenger)”

Även med den vetskapen är det många som inte använder sin epostlista. Låt säga att du precis har tagit fram bra innehåll som du är stolt nog att publicera. Då borde rimligen även de som skrivit upp sig som intresserade av det du har att säga inte ha något emot att få ett email om det.

Men epostmarknadsföring är komplext att få till rätt. Saker att tänka på är bland annat:

Vi har samlat ihop en mängd bra infographics kring email marketing på Pinterest

Läs mer om email marketing i detta inlägg: Email Marketing Made Simple: A Step by Step Guide

 

Nå andras följare

Är innehållet du skapat extra lämpligt för någon annans publik så ska du självklart försöka få ägaren till den publiken att sprida ditt innehåll.

Detta kan enklast uppnås om ni tar kontakt redan innan publicering och gör innehållet ihop. Eller åtminstone referera till den influencern i ditt innehåll så personen är mer benägen att vilja dela vidare. En mellanväg är att ta kontakt med influencers för att få med ett citat eller ett kortare avsnitt från dem i ditt innehåll innan du publicerar.

En variant är s.k. Comment Marketing där du kommenterar på andras relevanta blogginlägg och sociala medier inlägg. Även om länken därifrån till ditt innehåll knappt räknas av Google så kan du dels få trafik från deras läsare som även såg din kommentar, men kanske större fördelen är att du kan börja bygga relation med författaren av artikeln.

Promoting Your Content Marketing – Moz

Ytterligare en variant av detta är det klassiska att lägga upp i olika grupper i sociala medier eller i forum som är relevant för just det innehåll du tagit fram. Vanligtvis brukar man mest tänka på Facebookgrupper och LinkedIn grupper, men även t.ex. Slackgrupper, Meetup-grupper eller Pinterest group boards kan vara väl värda att prova.

Hittar du en nisch där det inte redan finns en riktigt bra grupp så kan det löna sig att skapa en själv så har du betydligt större möjligheter att marknadsföra det du vill.

 

Email outreach till influencers / bloggare

Du vill ju få ditt innehåll framför ögonen på en annan publik än den du redan har. Då räcker det inte med att bara publicera på dina sociala kanaler och hoppas att influencers ser innehållet.

Det som du behöver göra är s.k. influencer/blogger outreach. Alltså ta kontakt med de individer som du vill ska visa ditt innehåll för deras följare.

Här är en väldigt enkel process:

  1. Lista relevanta influencers
  2. Bygg relation med dom
  3. Ta kontakt angående ditt innehåll

Brian Dean har skrivit ett riktigt bra inlägg mer i detalj hur man gör blogger outreach

Gästblogga

När du tar kontakt kan det vara antingen för att du vill få dom att sprida ditt innehåll, men du kan även ta kontakt för att erbjuda dig att gästblogga hos dom.

Då kan det även vara att ta kontakt med större sidor som redan har haft gästbloggare

Men varför skulle man vilja skriva innehåll för någon annan och inte på sin egen sida? Är inte det dåligt för SEO?

Det är ganska vanligt att man skriver ett gästblogginlägg som är en annan vinkel på något man redan skrivit om. Och även om man skulle göra helt unikt innehåll så väger nyttorna med att gästblogga över:

  • Få länkar tillbaka till din sida
  • Du blir sedd som en expert inom området
  • Få relevant trafik

Här är en förenklad process hur du går tillväga för att landa ett gästblogginlägg:

  1. Hitta sidor som du skulle kunna gästblogga på
  2. Analysera vilka du ska prioritera
  3. Pitcha
  4. Skriva inlägget
  5. Följ upp

För att dels öka sannolikheten att du får gästblogga och dels för att verkligen få ut så bra effekt som möjligt av din gästpost så är det bra om du kan erbjuda något extra till deras följare.

Det skulle t.ex. kunna vara en möjlighet att gratis ladda ner en pdf/ebok med en speciell promokod. Här kan du använda dig av en tjänst som t.ex. Gumroad för att samla in epostadresser.

Återigen har Brian Dean gjort den (enligt mig) bästa guiden om du önskar förkovra dig mer i detalj: The definitive guide to guest blogging. Men komplettera gärna med denna guide från SemRush skriven av Dmitry Dragilev som också är grymt bra.

Kontakta personer som tidigare delat/länkat till liknande innehåll

Detta är en vanlig teknik för länkbyggande som hjälper SEO, men det kan även användas för att snabbt få ut ditt innehåll till rätt publik.

Har du följt processen med att göra research innan du skrev ditt innehåll så har du koll på vilka andra sidor som skrivit liknande.

 

Så här gör du för att hitta vilka som delat liknande innehåll

  1. Kopiera länken och sök på Twitter för att hitta de som delat länken där
  2. Ta kontakt med de personerna på twitter eller via annat media och säg att du har ett nytt och bättre inlägg rörande ämnet de tidigare delat med sina följare
  3. Repetera med alla relevanta URL’s

Hitta folk som delat innehåll på Twitter

 

Så här gör du för att hitta vilka som länkat till liknande innehåll:

  1. Kopiera länken och sök i Moz’s OpenSiteExplorer för att få upp en lista på alla sidor som länkat till källan
  2. Hitta kontaktuppgifter till den som länkat
  3. Ta kontakt och informera om att du har precis publicerat ett nytt inlägg som är bättre än det dom länkat till innan

Hitta de som länkat till en källa

Nyttja tredjepartsplattformar & Content syndication

Tredjepartsplattformar är t.ex. Medium, LinkedIn Pulse, Quora & Facebook instant articles.

Samma sak här som med gästbloggning så kan du skapa innehåll för din egen sida och sen skriva om lite för att publicera på andra plattformar (content syndication).

Varför ska man då göra det? Är det inte risk att man blir straffad av Google? Enligt Larry Kim som grundade Wordstream så finns det inte någon risk för det.

Läs även detta inlägg från Brittany VanMaele: Third-party blogging platforms – should you be using them?

Här är 2 viktiga anledningar varför du ska nyttja tredjepartsplattformar och kopiera ditt innehåll:

  • Få ditt innehåll framför en ny publik
  • Kostnadseffektivt!

Läs mer om hur man gör i detta inlägg från Wordstream

 

Betala / PPC

Om du snabbt vill få folk att se ditt innehåll och är villig att spendera lite pengar på det så finns det numera en mängd olika alternativ som inte behöver kosta så mycket och som kan vara väldigt riktad för att inte bränna marknadsföringspengar i onödan. Många alternativ har också fördelen att du kan följa upp resultatet på ett helt annat sätt än traditionell marknadsföring.

 

Landningssidor

Skulle det vara så att du vill prova betalda metoder för annat än ett specifikt blogginlägg eller innehåll med en unik URL så är det viktigt att du läser på om hur du skapar dedikerade landningssidor och vikten av dem.

Här finns en lista med 21 verktyg för att bygga landningssidor:

Se resten av listan på smarta verktyg för att bygga landningssidor

Fyll i namn och epost nedan

Listan innehåller 21 olika verktyg för att bygga snygga och effektiva landningssidor.

 

Ta hjälp av influencers genom att betala dem

Det här är lite liknande outreach till influencers och bloggare som vi gick igenom tidigare. Skillnaden är att det finns fler möjligheter att få ditt innehåll framför deras publik genom att betala dem.

Här är ett bra inlägg från Sproutsocial som går igenom allt rörande betalning till influencers: Paying social media influencers

Vill du läsa mer allmänt om influencer marketing så har Sara Öhman skrivit ett bra inlägg här

 

Affiliate marketing

Affiliate marknadsföring är ju mest applicerbart när du har en produkt att sälja som andra kan hjälpa dig sälja.

Den bästa definitionen av affiliate marketing tycker jag kommer från Pat Flynn’s Smart Passive Income:

Affiliate marketing is the process of earning a commission by promoting other people’s (or company’s) products. You find a product you like, promote it to others and earn a piece of the profit for each sale that you make.

I fallet då vi vill använda det relaterat till Content Marketing så är tanken att du tar fram väldigt bra content kring din produkt eller tjänst. Detta innehåll kan du sen försöka få andra att dela med sin publik och då sätta upp tracking så att de personerna kan få commission på de försäljningar som kommer från just deras länk.

Men själva konceptet med affiliate marketing går ju faktiskt att använda på annat än faktisk försäljning av en produkt. Det skulle kunna vara annat mätbart som är av värde för dig som t.ex. en person som lämnar sin emailadress till dig.

 

Betala på sociala medier

Här finns det ju en mängd olika sociala medier och olika sätt att betala för att snabbare nå ut till många människor. Vilka sociala medier som passar bäst för dig avgörs av vilken målgrupp du har och vart de föredrar att spendera sin tid. Här kan jag rekommendera vår infografik om Svenskarna och sociala medier.

 

Generella tips för att annonsera på sociala medier:

  1. Gör annonserna anpassade för mobil
  2. Testa vilka annonser som kommer funka bäst genom att observera hur inläggen fungerar gratis först. Alltså, låt ett inlägg få lite organisk effekt innan du väljer att betala för att öka reach. Larry Kim från Wordstream säger att det räcker med $50 per inlägg och skulle du få en viral effekt kan du slänga på mer pengar
  3. Använd möjligheterna att annonsera mot väldigt riktade målgrupper
  4. Rotera olika varianter på annonsen efter några dagar
  5. Testa olika variationer för att hitta de som ger bäst effekt innan du lägger större pengar bakom annonseringen.
  6. Välj ut några få sociala medier som passar bäst för din målgrupp och ditt innehåll
  7. Bygg en remarketing publik för de som besöker ditt innehåll och använd för att få ännu större effekt när du annonserar mot den gruppen

 

Kommer nedan gå igenom kort om de vanligaste sociala medierna man kan annonsera på men kommer hålla det kort och istället länka till de bästa guiderna för er som är mer nyfikna

 

Annonsering på Facebook (& Messenger)

Kolla in Facebooks egna ads guide där det finns detaljerad info beroende på vad du vill åstadkomma

Facebooks guide för annonsering med olika mål

Men vill du ha en mer steg för steg guide för nybörjare så rekommenderar jag The beginners guide to Facebook advertising 2017 edition av AdEspresso

En av de bästa sammanställningarna av vilka möjligheter som finns att annonsera till precis rätt målgrupp finns i infografiken från Viralstyle som även finns på Cartinas Pinterest board för Sociala media

Ett intressant verktyg för att få ut mer av pengarna du spenderar på Facebook (men även Instagram, Messenger och WhatsApp) är svenska Zalster som automatiserar och optimerar dina annonser.

 

Många tänker inte på att man kan marknadsföra på Facebook Messenger vilket jag tror har enorm potential. Se bara jämförelsen med email som generellt sett brukar räknas som den kanal du kan få bäst flest andel som öppnar och läser.

Messenger vs email open rates

Läs mer i detta utmärkta inlägg från Sebastian Kull: Your must read guide to Facebook Messenger

 

Annonsering på Instagram

Kolla in Instagrams egna Advertising on Instagram guide där det finns detaljerad info beroende på vad du vill åstadkomma

Annars gillar jag denna guide från buffer: The Complete Guide to Instagram Ads: A step-by-Step Guide to Advertising on Instagram

AdEspresso har gjort en bra infografik och blogginlägg Instagram ads cost: the complete resource for 2017

 

Annonsering på LinkedIn

LinkedIn har en rätt bra guide själva: How to advertise on LinkedIn

Samt denna infografik: The case for B2B Marketing on LinkedIn

Under 2017 har LinkedIn uppdaterat möjligheterna till mer riktad marknadsföring med hjälp av LinkedIn Matched Audiences:

Slideshare tillhör ju också LinkedIn men verkar i dagsläget inte ha någon möjlighet att betala för att boosta en presentation du lagt upp.

 

Annonsering på Pinterest

Notera att än så länge går det bara att annonsera på Pinterest om du är i USA, Kanada eller UK.

Men har du kontor i något av de länderna så är det definitivt intressant att titta närmare på. Här är den bästa guiden jag har sett, från AdEspresso: A Step-by-Step Guide to Pinterest Marketing

Och här finns en bra infografik om varför Pinterest kan vara bättre att annonsera på än andra sociala medier.

 

Annonsering på Twitter

Du kan skapa annonser för:

  • Promoted tweets
  • Promoted accounts
  • Promoted trends

Läs mer om annonsering på Twitter i denna guide från Hootsuite: How to use Twitter ads: The complete guide for business

Larry Kim som grundade Wordstream har en mängd smarta tips på hur man kan använda bl.a. Twitter ads

 

Annonsering på Youtube

Ibland tas inte Youtube upp när man pratar om sociala medier vilket jag tycker är märkligt då Youtube har alla saker ett klassiskt socialt nätverk brukar ha. Det jag tänker mig förvirrar är att Youtube också är den näst största sökmotorn efter Google (som också äger Youtube).

Det finns många anledningar varför det är intressant att annonsera på Youtube, här är några:

  • Youtube tar bara betalt för din videoannons när någon tittat minst 30 sek av den (eller klickat)
  • Du kan kombinera kunskap om vilka google-sökningar folk gjort innan för att rikta dina Youtube annonser ännu bättre
  • Du kan bättre nå folk som faktiskt söker efter specifik information än på andra sociala medier där det är mer fokus på att få upp intresse

Önskar du bara få en kort snutt av din annons visad för så många som möjligt så kostnadseffektivt som möjligt så är Facebook bättre för detta än Youtube. Men är det viktigare för dig att folk tittar engagerat och genom hela din video så är Youtube bättre än Facebook. Läs mer i detalj angående jämförelsen mellan Youtube och Facebook video ads

Här finns de bästa guiderna jag har hittat:

 

Annonsering på Snapchat

On-Demand geofilters är väl egentligen den enda möjligheten att annonsera någorlunda billigt på Snapchat (från $5). Alla andra annonseringsalternativ är väldigt dyra jämfört med andra sociala medier.

Hänvisar därför bara till denna guide från AdEspresso som mer tar upp allmänt om marknadsföring på Snapchat: The Ultimate Guide to Snapchat Marketing

 

Annonsering på StumbleUpon

StumbleUpon brukar inte alltid dyka upp som ett alternativ för att annonsera på sociala medier. Men för att marknadsföra bra content du har tagit fram så är det ett billigt sätt att få trafik till ditt innehåll.

Den här guiden är väl värd att läsa och tar bl.a. upp hur du för $20 kan lyckas: The Advanced Guide to StumbleUpon Marketing

 

Annonsering på Reddit

Inte lika känt och populärt av marknadsförare att annonsera på Reddit som andra sociala medier. Men detta ska du se som en möjlighet om du kan marknadsföra på rätt sätt på Reddit. Har du skrivit relevant innehåll som passar till någon av alla sub-reddits så kan det definitivt vara värt att prova annonsering på Reddit.

Läs mer i denna guide från Neil Patel: Start to Finish Guide – Using Reddit Ads to Generate Sales for Your Business

 

Retargeting / Remarketing

Alla har vi väl stött på annonser/produkter som förföljer oss efter att vi tittat på eller sökt efter något online. Det är Retargeting (eller i Googles fall kallas det Remarketing).

I grunden går det ut på att du lägger in en s.k. pixel på din hemsida som sen “smittar” besökaren med en cookie från ett företag/plattform som erbjuder retargeting. När den besökaren sen besöker en annan sida som har plats för annonser så kommer den annonsplatsen veta att du har en cookie som visar att du är intresserad av något som då kan visas på annonsplatsen.

Essentially, a “pixel” is a small string of code that you put on your website. When someone arrives on your site, the pixel drops a cookie onto their browser

Vill du ha en bra genomgång så rekommenderar jag nedan video

För att sprida bra innehåll du skapat så är det betydligt mer sannolikt att folk som läst något annat du har skapat också är intresserad av det du vill sprida nu. De som redan skrivit upp sin email eller prenumererar/gillar har du ju en direkt kanal till, och med retargeting når du även de som bara läst ditt innehåll tidigare.

 

Vad för fler nyttor är det med retargeting?

  • Betydligt bättre konvertering jämfört med de som inte interagerat med ditt innehåll tidigare
  • Kostnadseffektivt

 

Vad bör man tänka på gällande retargeting

  • Ta bort pixel efter att personen köpt produkten eller läst innehållet eller konverterat på annat sätt (använd en. s.k. “burn pixel” på motsvarande Thank för ditt köp-sidan)
  • Vänta med att spara ner pixel med ett antal sekunder så att det verkligen bara är personer som varit genuint intresserade
  • Segmentera besökarna genom att sätta upp olika kriterier (tid på sidan, antal besökta sidor, demografi, etc) eller använd olika pixels på olika sidor för att kunna få så riktade annonser som möjligt
  • Balansera frekvensen mellan att synas så mycket som möjligt och att undvika irritera personerna
  • Byt ut annonserna för att undvika “Banner blindness” och öka effekten av din kampanj
  • Uppdatera Privacy policy om det inte redan är gjort
  • Använd Google Tag Manager för att lägga in pixels istället för att lägga in koden manuellt

 

 

Olika typer av retargeting

  • Site-based
    • Detta är det vanliga som folk oftast menar när de pratar retargeting. Att du på specifika sidor lägger in en pixel som gör att du kan annonsera mot de personerna när de sen är på andra plattformar / sidor på nätet.
    • En intressant variant på detta är att först betala för Google adwords på billiga sökfraser där folk bara vill ha svar eller hitta nån guide (dessa är generellt sett billigare än sökfraser med högre “buy intent”). När personen besöker din sida med innehållet du skapat gratis åt dem så får de en cookie som gör att du sen kan göra retargeting på andra ställen för att föra dem närmare en konvertering till det du vill. Lyssna gärna på podcast-avsnittet på Social Media Marketing podcast eller läs om det här
  • Email
    • Genom att ge en cookie till alla som öppnar eller på annat sätt interagerar med ditt email så kan du sen annonsera mot just dom
  • List based retargeting
    • Du laddar upp din email-lista till en retargeting plattform som sen försöker matcha mot personer med de emails. Därefter kan du genomföra en retargeting kampanj mot dem.
    • Nackdelen är att det inte kommer bli hela listan som går att köra retargeting på (eftersom det inte alltid går att matcha emails)
  • Remarketing List for Search Ads (RLSA)
    • Kortfattat så lägger du upp Google AdWords som du ser till att det bara är besökare med den specifika cookien som ser.
  • Onsite retargeting
    • Handlar om att kunna anpassa innehållet på din egen sida med hjälp av kunskap om vad personerna gjort tidigare.
    • Läs detta inlägg från Marianna Lamén som förklarar mer i detalj Vad onsite retargeting är

 

Företag som kan erbjuda retargeting på sina plattformar

 

12 stora annonsnätverk som har retargeting:

  • Adroll
  • Perfect audience
  • Retargeter
  • RocketFuel
  • Chango
  • Criteo
  • Ebay
  • MediaMath
  • SiteScout
  • TellApart
  • Vizury
  • Exact Drive

Här finns en riktigt bra guide från Cypress North: The Retargeting Playbook: The Ultimate Guide To Setting Up Successful Retargeting Ads

 

Programmatics

Programmatic advertising handlar i stort om att automatiskt köpa individuella annonser i en realtidsauktion (Real Time Bidding – RTB) på en mängd olika platser (Display, Mobilt, Video, Audio, Sociala medier, Sök, Avancerad TV) med hjälp av uppgifter om individuella konsumenter och önskad målgrupp.

Läs mer om programmtisk annonsering i detta blogginlägg:

5 fördelar med programmatisk annonsering (Programmatic Advertising)

 

Display

Eftersom det är betydligt mer effektivt med displayannonsering m.h.a. retargeting och programmatic annonsering så går jag inte ens igenom detta alternativ. Men kika gärna på denna A Beginner’s Guide to Display Advertising om du vill veta mer

Native advertising

Jakob Mjöbring har följande korta definition:

annonsering som är så bra att den tillför minst lika mycket värde som den redaktionella miljön den befinner sig i

Pontus Staunstrup har satt upp följande 3 kriterier för native advertising:

  1. Det ska finnas ett värde för läsaren
  2. Ambitionen ska vara lika hög som för redaktionellt
  3. Respekt för plattformen

Läs mer i hans inlägg här där han också listat 4 bra exempel på native advertising i Sverige

 

Native advertising finns i en mängd olika format:

  • in-feed native ads
  • content recommendation widgets
  • promoted listings
  • custom content units

Brad O’Brian skriver på Marketing Land mer om dessa

 

Mer om Content Recommendation

Outbrain har nyligen lagt till möjligheten att annonsera programmatiskt

Alternativa Content Recommendation Networks (eller Content Discovery Networks) är t.ex. Taboola, RevContent, Yahoo Gemini, Adblade & Nativo.

Ett svenskt alternativ är Strossle som använder sig av publicistens egna rekommendationer på saker att läsa för att lägga in sponsrat innehåll

Svenskt bolag för native advertising - Strossle

 

Paid search (Search Engine Marketing – SEM)

Vanligaste och störst marknad är ju Google AdWords där du betalar för att din annons ska synas i sökresultat för de fraser du valt ut. Även Microsoft Bing Ads och 7Search kan användas som komplement/alternativ till Google AdWords. Sökannonsering är oftast dyrare än att betala för spridning i sociala medier. Men tricket vi nämnde under retargeting är väl värt att prova.

Alltså först betala för Google AdWords på billiga sökfraser där folk bara vill ha svar eller hitta nån guide (dessa är generellt sett billigare än sökfraser med högre “buy intent”). När personen besöker din sida med innehållet du skapat gratis åt dem så får de en cookie som gör att du sen kan göra retargeting på andra ställen för att föra dem närmare en konvertering till det du vill. Lyssna gärna på podcast-avsnittet på Social Media Marketing podcast eller läs om det här

Här är 2 guider om du vill läsa mer om paid search:

 

Få nya blogginlägg till din email

Eftersom du troligen inte är inne och läser här varje dag, men ändå är intresserad av digitalisering så har du här möjligheten att få en notis när nya intressanta blogginlägg publiceras

Läs mer här om vår policy för hantering av dina uppgifter

envelope
envelope
Hidden Content

 

Slutsats

Vi på Cartina kan hjälpa till med en initial Growth assessment för att identifiera vilka delar ni främst ska satsa på för att växa. Skulle det visa sig att Content Marketing är ett prioriterat område så kan vi även hjälpa er att komma igång med det, men vi är ingen Contentbyrå.

Intresserad? Ta kontakt genom att klicka på knappen nedan så kan vi inleda en förutsättningslös diskussion.

Skicka epost

 

Visst borde fler läsa detta? glöm inte att dela!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *