Inspireras av de digitala drakarna i Kina

Vill du ligga steget före konkurrenterna? - följ med till Kina och möt framtiden!

Sverige är speciellt: innovation, öppenhet och vilja att utmana status quo är våra signum och vi har producerat många framgångsrika globala företag som Volvo, IKEA, H&M, AstraZeneca, Spotify och Skype. Vi känner oss ofta självsäkra och har vi vant oss vid att vara världsledande inom många områden. Men hur ser konkurrensen ut?

Världen har förändrats och det räcker inte längre med att hålla koll på Silicon Valley. Vi behöver blicka mot öst, mot Kina. Nyckelinnovationer som e-handel, mobila betalningar och höghastighetståg har antingen startats eller blivit förfinade i Kina och tagits vidare till resten av världen. Den gamla bilden av Kina som ett "copycatland" som står för billig produktion och svag konsumtion håller på att försvinna och vi vill visa dig varför.

Vill du vara med och upptäcka nya möjligheter, skapa konkurrenskraftiga svenska bolag på en global marknad ska du följa med oss och studera Kina i höst!

 

Några exempel på kinesiska unicorns:

WeChat (Tencent) - Från copycat messenger till världens första superapp

De flesta av oss använder dagligen en rad olika appar så som Messenger, Whatsapp, Foodora, Uber, Slack, Hotels.com, sj.se, Swish och någon e-handelsaktör. WeChat har allt!

Från att vara en enkel på Whatsapp-kopia har WeChat blivit Kinas "superapp" som används av 70% av befolkningen, 1 miljard, 9 av 10 är aktiva varje dag!

Vi kan lära oss av en orädd och experimentell aktör som är snabb på att ta fram prototyper, testa nya features och som låter användarna avgöra dess framgång. WeChat tvekar inte att testa features som ligger utanför dess kärnfunktion som är messenger. Med denna vertikala tillväxtstrategi har WeChat skapat ett komplett ekosystem med stark inlåsningseffekt.

Om vi tittar på intäktsströmmarna kommer endast 23% från annonsering, jämför då med Facebook som har 93% av sina intäkter från annonsering. Blir du nyfiken på hur? Följ med oss till Kina i höst!

Lyssna gärna på podcasten Den digitala draken, de har ett helt avsnitt om just WeChat

 

Alibaba – Ett helt ekosystem

Tänk dig att du inte kan betala med ditt kort, du äger ingen dator, handlar inte i en butik och ändå tillhör du ett ekosystem för handel som skakar omvärlden.

In other countries, e-commerce is a way to shop. In China, it’s a lifestyle. - Jack Ma

Affärsmodeller ställs på ända och ingenting är omöjligt för Jack Ma och hans Alibaba. Den karismatiske engelskaläraren har inte bara tagit e-handel till Kina med Alibaba. Han sägs ha tagit konsumtion till Kina.

"Our mission is to make it easy to do business anywhere."


Alibaba har sitt huvudkontor i staden Hangzhou, beläget i provinsen Zhejiang i Kina 

Alibaba har plattformar för B2B, B2C, C2C och en betallösning för att få det att snurra. Allt hänger ihop i Alibabas väldesignade handelssystem och alla vill vara med. För vem vill missa köpfesten? Inte handlarna och inte den växande medelklassen.

Vi tittar på fenomenet Single’s day, handelns egen högtidsdag som Alibaba står bakom:

  • På 24 h bräcks HM’s hela årsomsättning, alla kanaler
  • 90% av köpen görs via mobilen, ”Mobile first” är verkligen på riktigt
  • Mer än dubbelt så stor omsättning jämfört med Thanksgiving + Black Friday + Cyber Monday tillsammans

Jätten i öst rör sig fort och aggressivt för att hålla konkurrenter på avstånd och vinna nya marknader. Hur påverkas vi? Följ med oss till Kina och ta reda på mer!

Lyssna mer om Alibaba på detta avsnitt ur Den digitala draken

 

DiDi konkurrerande ut Uber

DiDi är en “ride-sharing” plattform likt Uber, dock med en stor skillnad – DiDi genomför dubbelt så många resor som Uber och alla andra “ride-sharing” plattformar tillsammans. Med 25 miljoner resor om dagen har DiDi redan 85% av Kinas marknad och slåss nu med Uber om att ta fler marknader.

För att förstå det motstånd Uber mötte i Kina kan vi föreställa oss att jättarna Facebook eller Google Maps hade en inbyggd taxi-app, det var helt enkelt tufft att bryta igenom och Uber har dragit tillbaka satsningen i Kina.

En avgörande framgångsfaktor för DiDi är det strategiska partnerskapet med Tencent, som är bolaget bakom Kinas superapp WeChat. DiDi har därför ett nästan ointagligt försprång då appen är förvald i alla Tencents appar.

DiDi är också inbyggt i Baidus kartor som används av de flesta i Kina. Med ett klick på Baidukartan eller via WeChat kan du beställa din taxi, utan att byta app -hur smidigt som helst!

DiDi har nu expanderat till fem kontinenter via strategiska partnerskap: Lyft och Grab som är Ubers största konkurrenter i USA och i Sydostasien, Taxify i Afrika och Europa, Ola i Indien, och globalt via biluthyrningsfirman Avis Budget Group.

Lyssna mer om ridesharing i Kina via podcasten Den digitala draken

 

Black Mirror blir verklighet i Kina?

Tänk dig in i ett scenario där du tvingas välja ett annat tåg än resten av din familj på grund av att din personliga rankning är för låg för att kliva på ett modernt snabbtåg.

Kanske har du sett det i avsnittet Nosedive från Netflix-serien Black Mirror? I Kina blir detta verklighet för majoriteten av befolkningen år 2020. Då planerar den kinesiska staten att lansera ett kreditsystem baserat på sociala faktorer, med syfte att bedöma varje medborgares tillförlitlighet och belöna eller missgynna därefter.

Image credit: Netflix-serien Black Mirror

För företag kan detta innebära en helt nya affärsmodeller där medborgardata används. Detta sätt att använda data görs redan av matchmakingföretag i Kina som använder individers rankning från Alipays kreditsystem Sesame (Zhima) Credits. Rankingen bygger på flera faktorer som aktivitet på sociala medier och köp gjorda på Alibaba Groups hemsida.

 

Vill du följa med Cartina och Den Digitala Draken till Kina?

Under en veckas tid får du, tillsammans med oss, Den Digitala Draken och andra svenska företagsledare, träffa några av världens ledande digitala företag i Kina.

  • Du kommer att få uppleva och förstå hur kinesiska företag lyckas driva nya konsumentbeteenden, skapar innovationer, förnyar intäktsmodeller, etablerar sig i ett föränderligt och konkurrensutsatt klimat.
  • Du kommer att få inspiration och kunskap om hur du kan ta med dig vinnande koncept till Sverige och givetvis kommer du att utmanas i ditt befintliga tankesätt.
  • Det kommer att vara ett minne för livet!

 

Nyfiken att veta mer om Kina och resan? Anmäl dig till vårt frukostseminarium "Learning from China" som vi gör i samarbete med succépodden Den Digitala Draken

Läs mer om frukostseminariet "Learning from China"

 

Visst borde fler läsa detta? glöm inte att dela!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *