Svenskarna och sociala medier 2018 – infografik

9 oktober släpptes rapporten Svenskarna och Internet 2018 av Internetstiftelsen i Sverige (IIS) som kartlägger svenska folkets användning av Internet och sociala medier.

 

Vi har tagit fram en infografik (infographic) som illustrerar hur svenskarna använder sociala medier 2018. En övergripande bild av de olika sociala mediekanalerna som undersöks i rapporten visar hur Facebook fortsatt är den kanal som används mest av hela svenska folket (om man inte räknar med YouTube), medan vi på andra nivåer – exempelvis vad gäller ålder och kön – kan identifiera mer intressanta skillnader i användandet av olika kanaler.

Kvinnor är exempelvis större användare av både Pinterest, Instagram och Facebook – medan männen dominerar i kanaler så som Twitter, LinkedIn och Reddit. Detta är i stort sett likadant som i förra årets studie (se inlägget från förra året om svenskarna och sociala medier 2017)

Mer nyheter och intressanta spaningar hittar ni längre ner i blogginlägget (under infografiken)

 

 

Typanvändare av olika sociala medier

Om man skall personifiera typanvändaren (störst %-andel som använder dagligen) av respektive social mediekanal skulle det se ut som följer.

  • Den typiska Facebookaren är en kvinna i åldern 26-35 år
  • Den typiska Instagrammaren är en kvinna i åldern 12-25 år
  • Den typiska Snapchattaren är en kille eller tjej i åldern 12-15 år
  • Den typiska Skypeanvändaren är en man i åldern 46-55 år
  • Den typiska LinkedIn-individen är en man i åldern 36-45 år
  • Den typiska WhatsApp-användaren är en man eller kvinna i åldern 26-55
  • Den typiska Twittraren är en man eller kvinna i åldern 16-25 år
  • Den typiska Pinterestanvändaren är en kvinna i åldern 16-35
  • Den typiska Reddit-personen är en man i åldern 16-35 år
  • Den typiska Youtube-personen är en kille 12-15 år
  • Den typiska Flashback-personen är en man 26-35 år
  • Den typiska Tinder-personen är en man eller kvinna 16-25 år

 

Klicka på bilden nedan för att öppna upp den kompletta infografiken om svenskarna och sociala medier 2018!

Svenskarna och sociala medier 2018 - här finns infografiken

 

Vi har även delat upp bilden i mindre delar:

Svenskarna och sociala medier 2018 - hur ofta de sociala kanalerna används

Svenskarna och sociala medier 2018 - Användande av sociala medier per åldersgrupp

Svenskarna och sociala medier 2018 - användande per social media

 

Infografiken visar inte alla aspekter från rapporten om Svenskarna och internet. Rapporten tar även upp andra intressanta områden så som utvecklingen av Internetanvändningen i stort samt en kartläggning för användandet av Internet i mobilen. Olika användningsområden så som att läsa och skriva email, använda olika betalningslösningar, läsa bloggar, titta på youtube och mycket mer finns beskrivna i rapporten. Förutom kön och åldersgrupp finns även andra parametrar så som demografi, sysselsättning och ursprung.

 

Intressanta spaningar om Svenskarna och sociala medier 2018

Några nyheter jämfört med förra året är att frågor har ställts om Flashback och Tinder på samma sätt som för övriga sociala medier.

Facebook störst men Instagram växer snabbare
Facebook störst men Instagram växer snabbare
Facebook tar greppet om vår kommunikation, messenger dominerar meddelandetjänsterna
Facebook tar greppet om vår kommunikation, messenger dominerar meddelandetjänsterna

Det är vanligare att man använder chatt än epost upp till 25 års ålder. Vi kommunicerar i 5 av de 8 meddelandetjänster som studien mätt.

Hur användningen av Messenger har förändrats från 2017 i olika åldersgrupper
Hur användningen av Messenger har förändrats från 2017 i olika åldersgrupper
Facebook varje dag ökar bland de äldre men minskar bland yngre
Facebook varje dag ökar bland de äldre men minskar bland yngre. Trenden fortsätter från tidigare år
Användningen av sociala medier från 2017 till 2018
Både Instagram och Snapchat fortsätter växa och inte bara bland unga utan nu börjar även äldre ansluta. Andelen som använt sig av Pinterest ökar också ordentligt
Sociala medier fortsätter att öka
Sociala medier fortsätter att öka, speciellt i daglig användning
Instagram fortsätter att växa snabbt och i alla åldrar
Instagram fortsätter att växa snabbt och i alla åldrar, notera kraftiga ökningen bland de äldre åldersgrupperna
Dagligt tittande på Youtube sjunker bland unga
Även om det är väldigt stor andel unga som dagligen tittar på Youtube så börjar det faktiskt sjunka nu.

 

Bilderna ovan är skärmdumpar från presentationen som sändes som Facebook live. Hela presentationen finns här för den som är nyfiken på mer:

Är ni intresserade av en djupare analys av rapporten Svenskarna och Internet får ni gärna kontakta oss så berättar vi mer!

Skicka epost

 

Visst borde fler läsa detta? Glöm inte att dela!

Embed This Image On Your Site (copy code below):